Ratificació de l'acord de representativitat empresarial de Foment, Pimec i Fepime

Les organitzacions Foment del Treball Nacional (FOMENT), Petita i Mitjana Empresa de Catalunya (PIMEC) i Fepime Catalunya han ratificat l’acord sobre representativitat empresarial un cop convalidat ahir per les respectives Juntes Extraordinàries i òrgans de govern.

En un acte celebrat avui al Departament, el conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani ha rebut les notificacions de la ratificació de l’acord ratificat signat pels presidents de Foment de Treball, Josep Sànchez Llibre; de PIMEC, Josep González, i de Fepime Catalunya, Helena de Felipe.

Amb aquest acord, que té una durada de deu anys, i a petició de les parts, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies procedirà a la suspensió del procediment d’acreditació i atribució de la quota de representativitat institucional de les organitzacions empresarials més representatives de Catalunya, obert el passat 14 de febrer.

El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, ha qualificat l’acord d’històric després d’anys de litigis i discrepàncies i remarca que “en el context del mercat de treball a Catalunya, l’acord és clau pel futur del marc català de relacions laborals”. Així mateix, el conseller ha posat èmfasi en “l’aposta permanent pel diàleg amb l’objectiu que les parts arribessin a un acord i en el paper mediador de Treball que ha culminat amb el pacte de les organitzacions empresarials.”

El conseller el Homrani ha posat de relleu que “l’acord d’unitat d’acció i paritat entre les organitzacions és una mostra evident del compromís i de la generositat de les dues organitzacions envers del futur del treball en aquest país i de la projecció econòmica de Catalunya”.

Per a Josep Sànchez Llibre, president de Foment del Treball, “l’acord assolit amb PIMEC, gràcies a la mediació del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, és el camí per iniciar una nova etapa de modernització del sistema institucional de les patronals, amb l’objectiu de ser útils a tot el món empresarial català.”

Així mateix, Sànchez Llibre ha afirmat que “el compromís per la unitat d’acció empresarial i voluntat de consens són les paraules clau que defineixen aquest acord i, per tant, seran la base de totes les nostres decisions. Treballarem junts per fer possible que les empreses, totes, grans, mitjanes i petites, disposin del millor entorn econòmic i regulatori per la seva activitat i creixement.”

De la seva banda, el president de PIMEC, Josep González s’ha mostrat satisfet per “haver assolit un acord històric que serà positiu pel país i per a l’economia, ja que per primera vegada permetrà representar de manera justa i adequada els interessos de les pimes i els professionals autònoms de Catalunya”.

Per últim, María Helena de Felipe, presidenta de Fepime ha explicat que “l’acord per la representativitat és positiu perquè permet sumar i treballar conjuntament els reptes del món empresarial. Fepime, des de Foment, treballarà amb l’objectiu comú de crear el marc més òptim per fer possible que les empreses catalanes tinguin èxit a la seva activitat. És necessari un marc regulatori estable, amb seguretat jurídica i amb una representació del món empresarial fort, sense fissures i objectius comuns”.

Així mateix, ha valorat molt positivament “la unitat d’acció acordada entre les dues organitzacions empresarials més representatives de Catalunya per tal de fer una millor defensa del teixit empresarial català”.

Aquest acord, que es considera històric en el context del mercat de treball a Catalunya,i clau pel futur del marc català de relacions laborals, arriba després d’anys de litigis i discrepàncies, que havien comportat, fins i tot en algun moment, la no participació d’alguna d’elles en alguns òrgans.

L’acord arriba amb la mediació del mateix Departament de Treball, Afers Socials i Famílies.

Principals aspectes de l’acord:

Fepime renuncia a la seva condició d’organització empresarial més representativa i queda vinculada amb Foment, passant a tenir aquesta consideració, que dona dret a participar en els òrgans col·legiats i de representació empresarial només a Foment i PIMEC.

Foment del Treball i PIMEC mantindran unitat d’acció institucional a tots els òrgans de representació on participen com a organitzacions empresarials.

Les organitzacions acorden que la representació institucional es considerarà paritària a tots els efectes, fet que comporta que tindran distribució igual de representats, drets i garanties a tots els efectes.

Sens perjudici de la unitat d’acció i la paritat a tots els efectes, que s’aplicarà des de demà i durant 10 anys, les patronals acorden la següent distribució en altres àmbits:
Any 2019: 58% Foment i 42% PIMEC
Any 2020: 57% Foment i 43% PIMEC
Any 2021: 56% Foment i 44% PIMEC
Any 2022 (i següents): 55% Foment i 45% PIMEC

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies es compromet a modificar la normativa que regula la distribució de representació de forma que no s’iniciï novament el recompte mentre l’acord entre les organitzacions sigui vigent, o bé, si ho sol·liciten les parts.

El Departament de Treball i les patronals acorden constituir un grup de treball per l’anàlisi de l’esmentat acord i realitzar les modificacions normatives que puguin sorgir sempre que s’acordi entre totes les parts.