Actes commemoratius dels 90 anys de col·legiació

Aquest any, gairebé 70 col•legis d'agents comercials de tot l'Estat espanyol celebren els 90 anys de la creació de la col•legiació, una data històrica que significa molt per a més de 50.000 persones que es dediquen a aquesta professió sota l'empara de les corporacions que es distribueixen per la península ibèrica. Tot i que els col•legis es van crear pel Reial Decret del 8 de gener del 1926, la institució gironina es fa fundar el 13 de maig de 1927. Tot i això, el col•legi de Girona se suma a la celebració amb un calendari d'actes que arrenca ara i que s'allargarà fins a finals d'any. L'organització, que compta amb uns 700 col•legiats a la demarcació, inicia ara el programa d'activitats commemoratiu que combina la vessant professional amb la lúdica i que culminarà al desembre amb la I edició dels premis "Millor iniciativa comercial col•legial". L'acte de lliurament es farà en el marc de la festa patronal.

En la vessant professional destaca també l'organització d'una jornada dedicada a la internacionalització i que té com a objectiu ampliar els coneixements dels agents comercials davant les possibles ofertes de representació que els sigui d'interès en l'àmbit europeu. Aquesta iniciativa s'emmarca en la feina que ja està realitzant el col•legi gironí en el marc i com a membre de la IUCAB (Internationally United Commercial Agents and Brokers), organització internacional d'associacions i entitats representatives d'agents comercials que té com a objectiu promoure coneixement i relacions en l'àmbit comercial. A través de l'estreta cooperació entre els seus membres, la IUCAB cobreix tant els aspectes comercials com promocionals o legals i facilita, entre d'altres, despatxos als 17 països europeus on és present i de manera gratuïta als col•legiats. Aquesta jornada tindrà lloc el mes de novembre.

D'altra banda, el mes de juliol es durà a terme una sessió de "networking" on es posaran en contacte agents comercials amb empreses que busquen nous col•laboradors per representar els seus productes, marques o serveis. Els candidats agents comercials podran conèixer de primera mà les empreses participants i les condicions laborals que ofereixen. Tot plegat amb l'objectiu d'ampliar les firmes representades i cartera de clients. Així mateix, el mes d'octubre s'ha previst una jornada de portes obertes a les instal•lacions col•legials gironines, dirigides principalment als joves que es volen dedicar a la venda i com a actuació complementària a la feina que s'està duent a terme en el Pla d'Ocupació Jove, adreçat a persones menors de 36 anys.

En la vessant més lúdica, el programa començarà aquest mes de juny amb un curs de tast i maridatge de formatges de l'Empordà. També es farà una sortida per la ruta daliniana que s'organitzarà el segon semestre de l'any.

Aquestes actuacions es reforçaran amb l'activitat col•legial focalitzada en l'ampliació de serveis, el pla formatiu, la promoció de la col•legiació jove i en el foment de sinergies per assolir contactes i negocis.

Pinzellada històrica

La creació de la col•legiació oficial té els seus orígens el 1901, any en el qual apareixen els primers col•legis lliures, i el 1926 és quan es comença a parlar d'agents comercials. Fins aquell moment es parlava de comissionistes, representants de comerç i d'altres denominacions. El 16 de desembre d'aquell any es crea la Federació d'Agents Comercials, base de la futura col•legiació obligatòria.

Els col•legis d'agents comercials es van crear per Reial Decret del Ministeri de Treball, Comerç i Indústria el 8 de gener de 1926. Hi van col•laborar activament Eduardo Aunós Pérez, ministre de Treball, i Josep Ortega i Munilla, pare dels il•lustres José i Eduardo Ortega i Gasset; i el primer reglament oficial data del 24 de maig del mateix any, sota el regnat d'Alfons XIII.

L'any 1926 esdevé el temps de la gran activitat a favor de la col•legiació. El 9 de març es publica un altre Reial Decret, gràcies a la tasca d'Eduard Aunós Pérez, mitjançant el qual es crea la "Junta Central de Agentes Comerciales". Arran del primer reglament oficial de la col•legiació, del 24 de maig, es decideix crear els col•legis oficials d'agents comercials en totes aquelles localitats en les quals ja existia una Cambra de Comerç. La corporació gironina es va fundar el 13 de maig de 1927.

Amb la democràcia, després d'experimentar diverses modificacions, els col•legis d'agents comercials es van regir pel Reial Decret 3595/1977, de 30 de desembre. Però no és fins l'any 1984 que es constitueix el Consell de Col•legis d'Agents Comercials de Catalunya, segons la Llei del Parlament de Catalunya. L'Estatut es va adaptar a la Llei i Decret de desenvolupament, i va ser adequat a la legalitat per la Conselleria de Justícia de la Generalitat de Catalunya. La primera composició del Ple del Consell va ser presidida pel gironí Joaquim Ruhi i Tusell, impulsor del Consell i president del Col•legi de Girona durant 25 anys (1982-2006). Actualment, el Consell també és liderat pel president del col•legi de Girona, el figuerenc Josep Burgas.

Recentment, la Comissió Europea, que es troba immersa en un pla de reformes per alleugerir la legislació de la Unió Europea, ha decidit salvar la Directiva d'Agents Comercials (86/653/EEC) que regula l'exercici de la professió dins de la UE. L'objectiu d'aquest text, vigent des de 1986, ha estat proporcionant seguretat jurídica en el sector i ha potenciat les relacions comercials entre tots els Estats membres de la Unió durant els últims trenta anys.