Aplaudim el manteniment de la Directiva europea que regula el sector

La Comissió Europea decideix salvar la Directiva d'Agents Comercials (86/653 / EEC) que regula l'exercici de la professió dins de la UE.

Els 590.000 agents comercials d'Europa estan d'enhorabona. També els 1,7 milions de pimes que es recolzen en ells cada any per vendre els seus béns i serveis dins de la UE.

La Comissió Europea, que es troba immersa en un pla de reformes per alleugerir la legislació de la UE, ha decidit salvar la Directiva d'Agents Comercials (86/653 / EEC) que regula l'exercici de la professió dins de la UE. Aquest text, vigent des de 1986, ha estat proporcionant seguretat jurídica en el sector i ha potenciat les relacions comercials entre tots els Estats membres de la Unió Europea durant els últims trenta anys.

En un informe d'avaluació legislativa que acaba de fer-se públic, la Comissió Europea recomana no derogar ni reformar la Directiva d'Agents Comercials de 1986 i aposta per mantenir-la perquè empara a "un mercat molt important en continu creixement en diversos sectors de l'economia". Segons les dades comunitaris, més de 590.000 agents comercials generen cada any unes vendes de 260.000 milions d'euros i donen feina a més d'un milió de persones. S'estima que els agents europeus realitzen operacions comercials en nom d'1,7 milions d'empreses, el 88% de les quals són pimes.

Al nostre país, els agents comercials generen 55.000 milions d'euros de vendes l'any i donen feina directa a 288.000 persones. La seva tasca d'intermediació i representació és fonamental per a les 412.000 empreses espanyoles per a les quals treballen, en la seva immensa majoria pimes.

"Una notícia històrica per a la professió"

El president del Consell General de Col·legis d'Agents Comercials d'Espanya (CGAC), Manuel Maestre, ha qualificat aquesta notícia d '"històrica" ​​perquè "garanteix la continuïtat d'un marc jurídic estable i harmonitzat que ha permès impulsar les activitats dels agents comercials dins de la UE en un context de seguretat jurídica ".

El president dels agents comercials espanyols ha ressaltat que "la Comissió Europea ha decidit posar en valor el gran impacte social i econòmic dels agents comercials dins de la Unió Europea" en apostar per mantenir una directiva "crucial" que "empara i protegeix els seus relacions mercantils entre els diferents estats membre ".

Maestre destaca que, com subratlla el mateix informe, "tot i el empenta de les noves formes de comerç electrònic, el model de representació dels agents comercials continua creixent a Europa ja que és una opció atractiva per a les pimes que volen creuar les fronteres de seu país i establir-se a nous mercats ".

Aquesta notícia arriba a més després que el Govern espanyol anunciés recentment la retirada de l'avantprojecte de la Llei de Col·legis Professionals que avançava noves mesures liberalitzadores en la regulació de la professió.

Els agents comercials seguiran tenint empara dins de la UE

Fins a l'entrada en vigor de la Directiva el 1986, cada Estat membre tenia la seva pròpia legislació per regular els drets i obligacions dels agents comercials i els seus representats, amb la consegüent inseguretat jurídica i traves per a l'establiment d'operacions entre països. Gràcies a la directiva, es van establir les bases per crear un mercat únic per a la representació comercial que va eliminar les barreres en les activitats dels agents comercials i els seus clients entre els diferents estats membre i va establir unes garanties comunes a tots els països.

L'any passat, la Comissió Europea va decidir posar sota avaluació aquesta directiva en el marc del seu Programa d'Adequació i Eficàcia de la Regulació (REFIT) que ha dissenyat per optimitzar la legislació comunitària, reduir costos i disminuir la burocràcia. Ha estat la primera vegada des de 1986 que aquesta directiva s'ha sotmès a examen.

Després d'un any d'al·legacions públiques i consultes amb els Estats membre -entre ells Espanya - i organitzacions representatives dels sectors afectats, com el mateix CGAC, la Direcció General de Mercat Intern, Indústria, Emprenedors i Pimes de la Comissió Europea ha donat a conèixer les seves conclusions en un informe d'avaluació publicat en www.europa.eu.

La conclusió és clara i rotunda: la directiva dels agents comercials passa l'examen amb nota i s'ha de mantenir sense modificació, perquè ha demostrat "complir bé les seves funcions i comeses". Segons diu l'informe, "els seus beneficis superen àmpliament els seus costos, la seva finalitat segueix sent rellevant a dia d'avui i continua aportant valor afegit a la UE".