Ens ha deixat Joaquim Ruhi i Tusell

JRuhiFira2005 web

Descansa en Pau, amic Joaquim

"... ha estat per a mi un plaer i un honor presidir un col•lectiu com el nostre, moltes gràcies companys per la vostra tant excel•lent col•laboració i us demano perdó per si alguna vegada no he estat a l'alçada que mereixeu." ... "Per la meva part sempre podreu comptar amb mi per a tot en el què us pugui ser útil i, mentre, rebeu una cordial i afectuosa salutació.", amb aquestes paraules dirigides a tots els col•legiats/des s'acomiadava de nosaltres Joaquim Ruhi i Tusell en deixar el càrrec de president de la nostra corporació, que va assumir durant 25 anys.

El senyor Ruhi ens va deixar per sempre aquesta matinada però ens quedarà, també per sempre, el seu llegat a favor del nostre col•lectiu i el record de la seva humanitat en el tracte cap a totes les persones, cap a tots nosaltres.

La figura de Joaquim Ruhi

No hi ha dubte que Joaquim Ruhi i Tusell ha estat un home conegut per la seva carrera professional que inicia com a representant de comerç l'any 1947 i també per la seva faceta d'empresari al capdavant d'una empresa de representació i distribució (Almacenes de Tránsito SA), representant grans firmes (Osborne, Moët Chandon, Arros SOS, etc.). Treballador incansable, la figura de Joaquim Ruhi serà sempre reconeguda i recordada per la seva trajectòria en la defensa de la dignitat dels agents comercials, activitat que va assumir amb dedicació i compromís al capdavant de diferents organismes col•legials.

Fou l'any 1950 quan Joaquim Ruhi s'inscriu al Col•legi Oficial d'Agents Comercials de Girona, la institució que va presidir durant 25 anys (1982-2007), després d'exercir la vocalia primera i vicepresidència de la corporació. El va representar a nivel nacional i Europa cercant sempre el prestigi i reconeixement del col•legi gironí i del seu col•lectiu. Entre molts altres objectius assolits, Joaquim Ruhi va ser l'impulsor del Consell d'Agents Comercials de Catalunya, òrgan que va liderar durant el període 1984-1999. La seva trajectòria al capdavant de la institució catalana li va merèixer reconeixements per part del Consell en diferents ocasions, entre les quals destaquen els actes celebrats els anys 1999 i 2007.

Honors

Fermament convençut que la professió d'agent comercial s'havia de regular i dignificar, aquest gironí fill de Palamós va rebre al llarg d'aquesta trajectòria dedicada al comerç i als seus professionals honors per part de diferents institucions. Entre d'altres, l'any 2000, el Ministeri de Treball li va concedir la Medalla al Mèrit del Treball en reconeixement a la seva rellevant trajectòria professional en el camp del comerç. El 26 de juliol de 2001 es va celebrar a la Cambra de Comerç de Girona l'acte oficial d'imposició de la Medalla per part del que fou en aquell moment president del Consejo General de Agents Comerciales de España, José Luis Vázquez Dequidt. L'any 2003 va rebre la Medalla de les Llotges Europees.

El 30 de novembre de 2007, Joaquim Ruhi va rebre la primera i única medalla d'Or i Brillants que el Consejo General de Colegios de Agentes Comerciales de España hagi imposat a un representant de la col•legiació. La imposició fou a càrrec del seu president aleshores, Ignacio Manzano. En la seva entrada a l'espai de l'homenatge un aplaudiment general, sentit i a l'uníson, va donar per iniciat un acte honorífic marcat per l'emotivitat i el reconeixement a la persona de l'expresident gironí. Ruhi va iniciar el seu breu parlament tot dient "Jo ja sóc un iogurt caducat..." i —com era d'esperar— va calar en el cor de tots els presents, que de diverses maneres i amb diferents paraules van lloar la seva trajectòria al capda¬vant de les diferents organitzacions col•legials: el Consejo General, el Consell Català i el Col•legi d'Agents Comercials de Girona.

En el marc del Consejo General de Agents Comerciales de España va ser vocal l'any 1982, vicepresident segon el 1984, vicepresident primer l'any 1990, president en funcions al 1995 i vicepresident primer des de l'any 1995 i fins el 2000.

Joaquim Ruhi Tusell, nomenat el 29 de gener de 2007 president d'Honor del Col•legi Oficial d'Agents Comercials de Girona, fou gran activista i defensor del sector que representava i des del territori com a president col•legial, però també com a membre del Comitè executiu de la Intercol•legial de Catalunya, de la Junta rectora de la Llotja de Girona, del Comitè de Fira de Girona, com a vocal consultor de la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Girona i vocal de la Federació d'Organitzacions Empresarials de Girona (FOEG).

Sota la seva presidència, la corporació gironina va merèixer el Màster d'Or al millor Col•legi de tot l'Estat espanyol els anys 1988, 1994, 1996 i 1998.

Descansa en Pau amic Joaquim

Junta de Govern i treballadors